PEWNE KOŁA MŁODZIEŻY

Z poważnej strony piszą nam:
Jak słychać chcą pewne koła młodzieży urządzić — tym razem nie demonstracje, lecz zabawy publiczne z tańcami w dniu 19. marca, jako w dniu św. Józefa. Dziwnym już jest ten kontrast, że podczas gdy gorące koła młodych powstrzymywać trzeba od zbyt jaskrawych wyrazów bólu i protestu patryjotycznego, równocześnie inna cześć młodzieży myśli o zabawach tanecznych. Rozumiemy, że w 4. roku wojny młodzież zluźnić pragnęła
narzuconą nam wszystkim abstynencję od zabaw publicznych i dlatego z pobłażaniem można było patrzeć na odżycie zabaw w karnawale. Ale przenoszenie zabaw na chwilę obecną pod świeżem wrażeniem ciosów bolesnych, nie wydaje się nam wskazanem.

Dodać trzeba, że stoimy w przededniu niebywałych wprost krwawych zapasów na zachodzie, gdzie tysiącom braci naszych grozi niebezpieczeństwo życia. W takim momencie nie moglibyśmy doradzać do tego aby młodzież urządzała publiczne zabawy z tańcami.

Kurjer Poznański 17-03-1918

SZOPKA UKRAIŃSKA

Przed kilku dniami urządzili Ukraińcy we Lwowie manifestacyę, chcąc w ten sposób dowieść, iż Lwów jest »ruski«.
Obecnie gazety ruskie same przyznają, iż manifestacya nie powiodła się, za co winę zwalają na — Polaków.
Organ Ukraińców »Dilo« zamieszcza szereg fałszów, jak np. jakoby publiczność polska obsypywała pochód śmieciami albo że dzieciom w pochodzie zrywano odznaki i że konduktorki tramwajowe nie przyjmowały manifestantów do tramwajów.

»Kurver Lwowski« zamieszcza dwa nader charakterystyczne dowody agitacyi ruskiej na rzecz pochodu, świadczące w jaki sposób ściągano naród ruski do Lwowa.
Oto dziewczęta ruskie, idące do Lwowa w niedzielę na »manifestacyę« od strony Winnik zapytywane dokąd idą odpowiadały:
— Przyjeżdża cesarz do Lwowa i witać nas będzie na dworcu kolejowym, a potem pójdzie z nami do katedry św. Jura.
Chłopi ruscy od strony Turki, zapytywani: dokąd i po co idą, dawali nader charakterystyczna odpowiedź:
— Idziemy na rewolucyę, bo nam mówili, że jeśli wszyscy nie pójdziemy, okrzyczą nas moskalofilami i będą nas wieszać.

Te przykłady mówią, jak trzeba było informować chłopów ruskich, aby udowodnić, że Lwów jest »ruski«.

Dziennik Śląski 17-03-1918

100lattemu.pl